Krizová pomoc Zdislava

Realizace od 1. ledna 2026 

 

Jsme tu pro rodiny s dětmi v krizi, kterým nabízíme bezpečné útočiště, porozumění a odbornou podporu, aby v těžkých chvílích nezůstaly samy a mohly najít cestu k řešení své situace.

 

Cíle

Cílem služby je podpora klientů v překonání krizového období, zajištění pocitu bezpečí a nastolení základní stabilizace. Služba usiluje o usnadnění návratu klientů do běžného života, obnovu jejich samostatnosti a posílení kompetencí potřebných ke zvládání náročných životních situací.

 

Dílčí kroky k dosažení cíle:

  • zajištění dočasného ubytování a základních životních potřeb rodinám, které se ocitly bez zázemí nebo v ohrožení,
  • stabilizace rodinné situace prostřednictvím odborné pomoci, poradenství a podpůrného prostředí,
  • podpora rodičů při hledání řešení krize a posilování jejich schopnosti zvládat obtíže vlastními silami,
  • zprostředkování návazné spolupráce a pomoci s dalšími službami dlouhodobějšího charakteru,
  • vytváření bezpečného prostředí a podnětných podmínek pro děti, aby jejich potřeby byly naplněny i v době krize.

 

DALL·E 2024-06-05

Cílová skupina

Rodiny s dětmi, matky, otcové, prarodiče, pěstouni s nezaopatřenými dětmi a ženy od 36. týdne těhotenství, které se ocitly v akutní krizi, kterou samy vnímají jako zátěžovou, nepříznivou a ohrožující a v danou chvíli ji nejsou schopny zvládnout vlastními silami.

 

× Služba NENÍ určená osobám:

× které nejsou cílovou skupinou (viz výše), 
× které neřeší krizovou nebo ohrožující životní situaci, ale hledají dlouhodobou sociální službu či bydlení,
× jejichž zdravotní stav vyžaduje akutní lékařskou pomoc, hospitalizaci nebo specializovanou zdravotní péči,

× jejichž chování závažným způsobem ohrožuje bezpečí a zdraví ostatních klientů nebo pracovníků,
× kterým poskytovatel v době kratší než 6 měsíců před touto žádostí, vypověděl žadatelovi smlouvu o poskytnutí téže sociální služby z důvodu porušování povinností vyplývajících ze Smlouvy o poskytování sociálních služeb.

 

Kapacita zařízení

Krizová pomoc Zdislava disponuje 2 bytovými jednotkami s celkem 8 lůžky.

Úhrada za službu

Služba Krizové pomoci Zdislava je poskytována bezplatně.

 

Zásady sociální služby

  • Okamžitá a krátkodobá podpora: Reagujeme na akutní krizovou situaci a poskytujeme rychle bezpečné zázemí.
  • Stabilizace a uklidnění situace: Cílem je pomoci rodině zvládnout krizovou událost.
  • Metoda práce „zakázka tady a teď“: Zaměřujeme se na aktuální potřebu klienta ve chvíli, kdy o službu žádá.
  • Individuální a cílená intervence: Služby přizpůsobujeme konkrétním potřebám rodiny.
  • Respektování důstojnosti: Jednáme s úctou, jako rovný s rovným.
  • Omezená délka pobytu: Pobyt je dočasný, zpravidla nejdéle 7 dní.
  • Kooperace s dalšími službami: Pomáháme s návaznou pomocí.
  • Základní sociální poradenství: Poskytujeme informace vedoucí k řešení situace.
  • Aktivace a motivace klienta: Podpora při začlenění do společnosti.
  • Volba klienta: Respektujeme jeho vůli.
  • Profesionalita: Zajišťujeme podmínky pro kvalitní poskytování služby.
  • Diskrétnost: Dodržujeme mlčenlivost i po ukončení služby.
  • Odbornost: Pracovníci se průběžně vzdělávají.
  • Zachování lidské důstojnosti: Jednáme s úctou bez rozdílu.
  • Týmová práce: Na řešení situace se podílí celý tým.

 

Všechny služby jsou poskytovány v souladu s etickým kodexem Charity ČR a Listinou základních práv a svobod.

 

Základní činnosti poskytované v Krizové pomoci Zdislava

Ubytování, poskytnutí stravy nebo pomoc se zajištěním stravy, sociálně terapeutické činnosti a pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.

Ubytování

  • Služba disponuje 2 samostatnými bytovými jednotkami, každá o 4 lůžkách. Byt je vybaven postelemi, skříní, stolem, židlemi. KPZ sídlí na adrese Nový Bor, Severní 755 v uzamykatelném objektu Sociální ubytovny a Azylového domu Jonáš, se stálou službou. Součástí každé bytové jednotky je koupelna a WC.
  • Podmínky pro zajištění úklidu, praní a žehlení osobního prádla a výměny ložního prádla vychází z potřeb rodiny. Klienti mají k dispozici spolu s ostatními klienty prádelnu s pračkou, prádelna je uzamykatelná. Do prádelny mají klienti oprávněn vstup pouze se zaměstnanci. Klienti mají možnost si zapůjčit lůžkoviny, žehličku a žehlící prkno. Pokoje jsou vybaveny úklidovými pomůckami. Pokud nemají klienti možnost zajistit čistící prostředky, z důvodu nedostatku financí, mohou jim pracovníci KPZ poskytnout čistící a dezinfekční přípravky. 
  • Pokud nemají klienti možnost zajistit pro sebe a své děti ošacení vlastními prostředky, může jim být poskytnuto ošacení zdarů, nebo prostřednictvím bezplatného poukazu do šatníku Charity Česká Lípa.

Poskytnutí stravy nebo pomoc se zajištěním stravy

  • Klienti mají možnost naučit se novým dovednostem v přípravě stravy. Pokud nemají klienti možnost zajistit potraviny pro sebe a své děti vlastními prostředky, jsou jim zdarma poskytnuty základní potraviny.
  • V každé bytové jednotce je lednice, kuchyňská linka se dřezem, sporák s troubou. Klienti mají možnost půjčit si nádobí a běžné kuchyňské a domácí elektrospotřebiče.

Sociálně terapeutické činnosti

  • Sociální pracovnice jsou oprávněny poskytovat krizovou intervenci, ostatní zaměstnanci mají informace o tom, jak vést rozhovor vedoucí ke zklidnění klienta. Organizace může zprostředkovat rozhovor s psychoterapeutem. V rámci podpůrných rozhovorů se pracovníci KPZ snaží o posílení sebevědomí klientů, pozitivních emocí, vyjasnění priorit a cílů pro další směřování klienta a jeho rodiny.

Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí 

  • Klientům služby je denně k dispozici sociální pracovnice, která pomáhá hledat možnosti řešení krizové situace. Intenzivně při tom spolupracuje s dalšími organizacemi, včetně oddělení Úřadu práce ČR, OSPO a jiné. Pomáhá hledat následné ubytování.
  • K dispozici je dále také pracovnice v sociálních službách, která podporuje v činnostech vedení domácnosti, podporuje dobrý zdravotní stav klientů a výživu dětí a vydává v případě potřeby hygienické potřeby, pleny a další potřeby pro děti a potraviny. Pracovníci KPZ dále pomáhají v obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou. Podporují klienty při aktivitách vedoucích k začlenění do běžného života společnosti (např. zprostředkování odborného poradenství a psychologické nebo duchovní pomoci, sestavení plánu osobního rozvoje, poskytnutí podpory při nalezení stabilního pracovního uplatnění a vhodného bydlení, pomoc s vyřízením osobních dokladů, podpora při zvýšení rodičovských kompetencí aj.).

Bc. Anna Kasincová

Tel.: 608 919 271
vedoucí služby Azylový dům Jonáš