Posílení NZDM v České Lípě

EU-FINANCOVÁNO Barevné

Název projektu: Posílení NZDM v České Lípě
Číslo projektu: CZ.03.02.01/00/24_065/0004871
Realizace: 1. 5. 2025 - 30. 4. 2028
Žadatel: Charita Česká Lípa.
Kontaktní osoba: Renata Dvořáková
Celkové způsobilé náklady: 3 236 889,60 Kč
Dotační program: Evropský sociální fond
Podpora sociálního začleňování ve vyloučených lokalitách (2)
Výzva č. 065

Cílem projektu je rozšíření služeb Nízkoprahového zařízení pro děti a mládež (NZDM) na dvě základní školy v České Lípě. Projekt nabídne sociální službu v prostorách, kde tráví děti a mládež velkou část dne s cílem zachytit včas děti ohrožené sociálním vyloučením. Pracovníci poskytnou sociální službu v rozsahu daném zákonem – výchovně vzdělávací a aktivizační činnosti NZDM Klubu KOULE přímo na školách a v jejich blízkém okolí. Součástí projektu je i vzdělávání pracovníků.

Dílčí problémy cílové skupiny řešené projektem:

  • Ohrožení školním neúspěchem a předčasným ukončením školní docházky
  • Docházka a problémy spojené s plněním školních povinností
  • Vztahové, osobnostní a výchovné problémy
  • Nárůst osobnostních, rodinných a vztahových obtíží

Projekt reaguje na rostoucí počet dětí ohrožených školním neúspěchem a předčasným ukončením školní docházky. Po období covidových lockdownů se zvýšil přechod žáků z běžných základních škol na praktické školy a zároveň přibývá dětí, které školu opouštějí zcela bez dokončení povinné docházky. 

Problémem je nejen absence podpory ze strany rodiny a nízká motivace k učení, ale také časté absence, záškoláctví a neschopnost pravidelně plnit školní povinnosti. Mnohé děti se potýkají s nedostatkem funkčních sociálních vzorů, s problematickými vztahy se spolužáky i učiteli a s vlivem nestabilního rodinného prostředí, což výrazně zvyšuje riziko jejich sociálního vyloučení.

Cíle projektu:

  • zvýšení sociálního začlenění dětí a mladých lidí do skupiny vrstevník
  • zmírnění negativních dopadů rizikového chování a jednání, učení klientů porozumět důsledkům jejich chování 
  • zvýšení emoční stability dětí procházejících složitou životní situací
  • zvýšení motivace ke vzdělávání, snižování počtu neomluvených hodin
  • rozvoj a získání nových znalostí, zdokonalení kompetencí potřebných pro výkon služby