Charita Česká Lípa absolvovala roční hodnocení Modelem EFQM
27. března 2024 Z organizace

Charita Česká Lípa absolvovala roční hodnocení Modelem EFQM

Díky podpoře nadace ČEZ prošla Charita Česká Lípa od května 2023 do března 2024 detailním hodnocením podle Modelu EFQM, které patří v současnosti mezi jeden z nejpropracovanějších moderních přístupů k měření výkonnosti podniku. 

Model EFQM vychází z principu trvalého zlepšování výkonnosti organizace uplatňovaného prostřednictvím pravidelného sebehodnocení a následné realizace činností zlepšování.

„Již nyní Charita Česká Lípa optikou Modelu EFQM prokázala, že jde o velice dobře řízenou organizaci, která může být v mnohém inspirací pro další poskytovatele sociálních služeb,“ píše konzultantka v závěru Sebehodnotící zprávy se zmínkou o potenciálu Charity Česká Lípa stát se vzorem ve výkonnosti i za hranicemi sektoru sociálních služeb.

Aplikace Modelu EFQM probíhala formou pravidelných online konzultací k jednotlivým tematickým celkům mezi konzultantkami Modelu EFQM a pracovníky Charity Česká Lípa.

Cílem spolupráce bylo kromě vlastní analýzy organizace také učení, jak dosáhnout dílčími prostředky maximální spokojenosti pracovníků, klientů a respektu firmy v jejím okolí, i osvojení si potřebných dovedností vybranými zaměstnanci Charity Česká Lípa tak, aby mohli s Modelem EFQM v budoucnu pracovat zcela samostatně.

Shrnutí hodnocení konzultantkami projektu (kompletní verze)

Charita Česká Lípa je příkladem organizace, která si plně uvědomuje, že odhodlání pomáhat je klíčovým, nikoli však jediným vstupním předpokladem pro kvalitní poskytování sociálních služeb. Bylo nám ctí spolupracovat s organizací, která aktivně přijímala veškerou naši zpětnou vazbu a mnoho našich připomínek obratem implementovala do svých vnitřních procesů.

Rády bychom ocenily osobní nasazení, zápal a angažovanost pracovníků, se kterými jsme se měli možnost více než půl roku setkávat, a úsilí, které vkládají nejen do své práce, ale často daleko za hranice svých pracovních náplní. Hodnoty respektu, upřímnosti a profesionality, zde nejsou pouze na webových stránkách pro potenciální klienty či donátory, ale možná i právě proto, že se na nich shodli sami zaměstnanci, jsou v organizaci skutečně žity a projevují se v každodenním úsilí všech zaměstnanců naplňovat poslání CHČL, být první i poslední možností pro lidi v nouzi. Poslání CHČL zde má i druhý rozměr, a to poskytování možnosti pracovního uplatnění pro nemalý počet zaměstnanců se zdravotním hendikepem, kteří jsou zaměstnaní ať v rámci sociálního podniku nebo dalších projektů CHČL.

„Konkurenční výhody“ CHČL shledáváme zejména v komplexní nabídce služeb, které jsou stále více propojovány tak, aby jejich prostřednictvím mohli klienti CHČL efektivněji řešit nepříznivé životní situace, do kterých se dostávají, a navíc získat kompetence k tomu, aby je v budoucnu dokázali účinně řešit sami, a v kombinaci registrovaných sociálních služeb a hospodářské činnosti, díky které je CHČL schopna nejen naplňovat nejrůznější potřeby svých klientů, ale současně financovat jejich i svůj další rozvoj. Vysoká spokojenost klientů je důkazem, že jednotlivé služby jsou poskytovány kvalitně, a vysoká důvěra v jednotlivé klíčové pracovníky dokládá, že individuální přístup a osobní angažovanost klíčových pracovníků nejsou jen frázemi ze standardů.

Příkladem dobré praxe shledáváme i aktivity CHČL v oblasti externí komunikace, které jsou v kompetenci samostatné pozice mediálního koordinátora. Využívané nástroje a prostředky, stejně jako vlastní obsah komunikace, jsou neustále rozvíjeny a významně se podílí na zvyšování pozitivního vnímání CHČL mezi partnery, donátory, veřejností i dalšími zainteresovanými stranami.

Celkově si ceníme zejména ochoty měnit a neustále rozvíjet jak vlastní služby a způsob jejich poskytování, tak způsob řízení organizace. CHČL a zejména pak paní ředitelka doslova nasává nové možnosti, které do CHČL přináší externí knowhow, a aktivně využívá příležitosti, které jiní vnímají jako hrozby – viz optimalizace sítě sociálních služeb Libereckého kraje.

Stejná vlastnost však pro CHČL může být i určitým rizikem, protože může vést k přehlcení změnami, přetížení klíčových zaměstnanců a přebujelým procesům (a související dokumentaci), které v některých případech nejsou v praxi aplikovány tak, jak bylo původně zamýšleno. CHČL bychom doporučili, aby se v následujícím období zaměřila na naplňování své „neoficiální vize“ a pokusila se „stabilizovat“ právě nastavované změny, iniciativy a procesy tak, aby se staly součástí jednoduchého, integrovaného systému, kterému nebude CHČL sloužit, ale který bude sloužit jí a který jí bude pomáhat vyrovnávat se s novými požadavky jednotlivých zainteresovaných stran. Nastavovaný systém evaluací a již funkční a ověřený kontrolní a rozvojový systém mohou být jeho ideálním základem. Pokud ho doplníte rozumným počtem ukazatelů výkonnosti a souvisejících cílových hodnot, které nebudou fungovat jako data o výkonnosti pro donátory, ale pro hodnocení skutečného stavu a výkonnosti CHČL a budou se o ně opírat další rozhodnutí o budoucích změnách, směřování a strategických prioritách, věříme, že se CHČL efektivně vyrovná s jakoukoli výzvou, která se před Vás postaví (ať již ze strany donátora jako optimalizace, či ze strany klientů a jejich rostoucích očekávání, či zaměstnanců a jejich měnících se nároků na CHČL jako zaměstnavatele).

Již nyní CHČL optikou Modelu EFQM prokázala, že jde o velice dobře řízenou organizací, která může být v mnohém inspirací pro další poskytovatele sociálních služeb. A věříme, že pokud při dotahování právě probíhajících transformačních iniciativ zohlední i klíčové výstupy této analýzy, kromě přínosů, které to bude mít pro ni samotnou, má potenciál stát se vzorem ve výkonnosti i za hranicemi sektoru sociálních služeb.