Klub Koule rozšiřuje svou působnost: Terénní služby nyní pomáhají žákům už na třetí škole v České Lípě
25. května 2025 Klub Koule NZDM

Klub Koule rozšiřuje svou působnost: Terénní služby nyní pomáhají žákům už na třetí škole v České Lípě

Charita Česká Lípa významně rozšiřuje působnost svého nízkoprahového zařízení pro děti a mládež. Od 19. května 2025 začíná Klub Koule NZDM poskytovat své služby i na ZŠ Slovanka v České Lípě, která se tak stává už třetí školou, kde terénní pracovnice pomáhají žákům zvládnout každodenní výzvy. 

Úspěšný model se rozšiřuje 

Rozhodnutí o rozšíření služeb vychází z pozitivních zkušeností ze spolupráce se Základní školou Sever a SZŠ a SOŠ Česká Lípa. Za dva roky zde řešily s žáky stovky různých tíživých situací, od krizových stavů v rodinách přes školní neúspěch až po problémy s aktivním trávením volného času. 

DSC03488„Vytváříme pro žáky bezpečné prostředí pro otevřenou komunikaci bez zábran,“ vysvětluje Marcela Jeništová z Klubu Koule NZDM. Úspěch tohoto přístupu potvrzuje i ředitel ZŠ Sever Pavel Černý, který oceňuje na spolupráci efektivitu a pozitivní reference od žáků. Díky této spolupráci žáci lépe zvládají náročné situace. 

Co je nízkoprahové zařízení pro děti a mládež? 

Klub Koule NZDM je registrovaná sociální služba, která je založena na několika klíčových principech. Služba je zcela zdarma, dobrovolná a umožňuje dítěti anonymitu. Jejím hlavním cílem je vytvořit bezpečný prostor, kde děti mohou být samy sebou, získat podporu nebo se jen zastavit a popovídat si s někým, kdo jim naslouchá. 

Pracovníci NZDM jsou kvalifikovaní sociální pracovníci a pracovníci v sociálních službách s rozsáhlými zkušenostmi v práci s dětmi a dospívajícími. Jejich přístup je založen na respektu, porozumění a vytváření prostředí bez hodnocení a tlaku. 

Proč přímo ve škole? 

Umístění služby přímo do školního prostředí přináší dětem možnost snadno a přirozeně se zapojit, aniž by musely docházet jinam. Tento model má několik výhod. Děti se necítí stigmatizovány, protože služba je součástí jejich běžného prostředí. Pracovnice mohou rychleji identifikovat problémy a poskytnout včasnou podporu. Zároveň je možná úzká spolupráce s pedagogickým týmem, včetně výchovných poradkyň a preventistů. 

S jakými problémy děti přicházejí? 

Zkušenosti z působení na ZŠ Sever a SZŠ a SOŠ Česká Lípa ukazují širokou škálu problémů, které děti a dospívající řeší. Nejčastěji se jedná o krizové stavy vyvolané obtížnými životními situacemi, problémy v rodinách včetně konfliktů mezi rodiči nebo ekonomických těžkostí, školní neúspěch a s ním související ztrátu motivace nebo problémy ve vztazích a s vrstevníky, osamělost a pocity nejistoty, nebo neschopnost smysluplně trávit volný čas, což může vést k záškoláctví. 

„Řešíme také hledání identity a témata spojená s dušením zdravím jako sebepoškozování, úzkosti, depresivní stavy a pocity méněcennosti. Jeden z nejdůležitějších aspektů naší práce je, že dokážeme problémy zachytit dříve, než přerostou v něco vážnějšího,“ zdůrazňuje Markéta Kumpoltová, další z pracovnic NZDM. 

Konkrétní příklady úspěšné pomoci 

Sílu tohoto přístupu ilustruje svědectví žákyně osmé třídy ze ZŠ Sever: „Poprvé, když jsem přišla do klubu, jsem si říkala, že to asi nebude nic pro mě. Ale opak byl pravdou. Paní z klubu byly strašně hodné a pomohly mi líp pochopit, kdo vlastně jsem a co bych chtěla v životě dělat. Měla jsem v sobě spoustu věcí, co mě trápily, a tady jsem je mohla nechat bezpečně venku. Některé bolístky zůstaly, ale spousta jich prostě zmizela.“ 

Budoucí plány 

Rozšíření služeb na třetí školu v České Lípě je dalším krokem v budování komplexní sítě podpory pro děti a jejich rodiny.  

Tento přístup představuje moderní model propojení školních a sociálních služeb, který klade důraz nejen na akademické vzdělání, ale i na sociální a emocionální potřeby žáků. 

„Naším společným cílem je, aby se každé dítě cítilo bezpečně, přijímané a mělo možnost hledat řešení v obtížných chvílích," shrnuje filozofii spolupráce Marcela Jeništová.