Sociální služba Klub Koule nízkoprahové zařízení pro děti a mládež od roku 2010 pracuje s „dětmi ulice“, které zve do nízkoprahového klubu v areálu Charity v Dubické č. p. 992, kde má pro ně připraveny volnočasové aktivity, při kterých si pracovníci získávají u klientů důvěru, aby je mohli aktivizovat k samostatnému řešení jejich skrytých i viditelných problémů, a tím tak celkově působit na komunity často v sociálně vyloučených lokalitách. O aktivitách v klubu jsme si povídali s vedoucí služby, sociální pracovnicí Marcelou Jeništovou.
S kolika dětmi a jak s mladistvými v klubu pracujete?
Abych se opřela o čísla, tak v minulém roce k nám docházelo 118 dětí, teenagerů nebo dospělých do 26 let, kteří do klubu docházeli z Dubice, ale také z centra města, ze Žižkovy nebo Jiráskovy ulice, dále z charitního pěstounského centra nebo od klientů ze sociálně aktivizačních služeb. Poté, co si u dětí získáme důvěru, pomáháme jim, aby našli cestu k vyřešení jejich problémů. Za loňský rok máme sepsáno 52 tíživých situací, které jsme řešili: nedokončené základní vzdělání, dluhy, šikana, špatný prospěch, nedostatečná slovní zásoba, člen rodiny je ve vězení, domácí násilí, dlouhodobá nezaměstnanost rodiny, neschopnost zařazení se a udržení na trhu práce, nevhodné trávení volného času, ztráta bydlení, neznalost nebo nerespektování bezpečných zásad spojených s vedením rizikového způsobu života, pobyt v dětském domově atd. Je toho hodně.
Jaké problémy převažovaly?
Řešili jsme a dále řešíme dva zásadní problémy. Prvním je záškoláctví a druhým nulová finanční gramotnost. Na základě podezření na nárůst záškoláctví jsme začali po konzultaci s metodičkou sociální služby mapovat jeho příčiny, kterých může být vícero – finanční stránka rodiny a s tím spojený stud dětí, že třeba jen nemají svačinu nebo zaplacený výlet, ale také hodnoty komunity, propast mezi rodinou a školou a mnoho dalšího. V letošním školním roce postupně sbíráme data, abychom je mohli předat školám a usnadnit jim komunikaci s rodinami. Chceme vytvářet mosty mezi rodinou a školou, ukázat učitelům kulturní vzorek komunity, který nejde změnit pouhým agresivním přístupem. To samé platí pro komunikaci rodičů se školou.
Finanční gramotnost je ale problém mnohé mládeže, není-liž pravda?
U našich klientů je to zásadnější, proto jsme se tomu věnovali celý rok formou besed například s pracovníky bank, ale také formou her a kvízů. Naši klienti neumí hospodařit s finančními prostředky. V okamžiku, kdy se osamostatňují, často pak řeší problémy se zadlužením. Toto téma více než jiné jsme začali řešit po zjištění, že se v sociálně vyloučených lokalitách začal od lockdownu šířit karetní hazard, kterému postupně propadli i menší. Byl to pro ně jednoduchý adrenalin v době, kdy museli být zavření doma. Stále tento problém přetrvává. Tohle bude běh na dlouhou trať.
V posledním roce jste měli na programu klubu velmi inspirativní aktivitu, která se jmenovala Cesta kolem světa. O co se jednalo?
Byl to zábavně edukační celoroční projekt, na který jsme získali finance z Nadačního fondu Bertík. Při této aktivitě jsme seznamovali klienty s jinými kulturami pomocí besed s hosty, kurzy vaření, výtvarnými workshopy, kvízy a dalšími různými aktivitami, které jsme tu k té či k té zemi na celý měsíc nachystali. Klienti měli možnost díky nám pomyslně vycestovat za hranice, poznat zajímavé lidi nebo kuchyně. A když besedoval v klubu náš bývalý klient o svých dovolených v Egyptě, někteří si uvědomili, že i oni sami mají tu možnost podívat se v budoucnu za hranice. Pořád to ale byla aktivita, která směřovala k tomu, získat si u dětí důvěru a následně je na individuálních schůzkách aktivizovat.
Můžete vzpomenout na konkrétní příklady pomoci poslední doby, roku?
Těch je mnoho. Velký úspěch je pro nás fakt, že děti nás vnímají jako někoho, za kým mohou přijít, když jsou v nouzi. Nebo že se naučí dodržovat pravidla, na která klademe důraz. Měli jsme velkou radost, když k nám přijela stáž ze Šluknova na základě doporučení od našich bývalých klientů, kteří jim říkali, že v nízkoprahu v České Lípě je to skvělé, že se tam naučili spoustu nových věcí. Intenzivně spolupracujeme s charitními sociálně aktivizačními službami pro rodiny s dětmi v nouzi, komunikujeme se školami a učiteli dětí ze sociálně vyloučených lokalit. Pomáháme je například připravovat na přípravné zkoušky a pomáháme řešit jejich tíživé životní situace zmíněné výše.